In onderstaand verslag beschrijft de bemanning van de Triton, een Luna 30 motorboot, hoe zij dit speciale Corona jaar vanaf het water hebben ervaren.
Het varen over de Grote Rivieren heeft al een aantal jaren onze voorkeur, ook tijdens dit Corona jaar heeft u ons op de rivieren kunnen vinden. Eén van de voordelen van het varen op dit weidse water is, de naam zegt het al, de ruimte die je om je heen hebt. Als wij uit onze woonkamer of uit onze tuin op de Oude Wetering kijken, dan is dat water op mooie dagen een soort binnenzee geworden, men weet vaak niet hoe hard men moet varen, de golven klotsen vaak hoog over onze beschoeiing heen. Zeker in dit bijzondere jaar is het heel erg druk geworden op de wateren tussen het Braassemermeer, De Kaag en De Westeinder. Het zijn vooral de sloepen, die soms vier of vijf dik elkaar proberen in te halen in een kanaal van ongeveer 35 meter breed. Er zijn ook booteigenaren bij, die denken dat zij een langzaam varend vrachtschip van zo'n 1.000 Ton kunnen inhalen. En soms lukt dat ook met gigantische golven en paniek bij tegemoetkomende jachtjes. Afijn, u begrijpt dat het prettiger kan zijn om wat rustiger vaarwater op te zoeken. Zodra wij voorbij Gouda, de rivier De Hollandse IJssel opvaren komt de rust terug.
Drukte op de Oude Wetering: Hemelvaartsdag 2020: Foto van Ton Wesselius
In april dit jaar hebben wij onze boot onder vreemde omstandigheden, waarbij heel veel voorzieningen, bruggen, sluizen en havens gesloten waren uit de winterberging in Sneek opgehaald. Vervolgens zijn wij vanuit Alphen aan den Rijn naar Katwijk aan Zee geweest. Verder zijn wij tweemaal via verschillende routes naar Akersloot gevaren om verjaardagen van kleindochter en dochter te kunnen vieren.
Akersloot
De rivieren tocht ging van start. Met windkracht 7 hebben wij begin juli de storm enkele dagen in de WVA-haven afgewacht. Op dinsdag zijn wij via Hollandse IJssel, Nieuwe Maas en De Noord naar Alblasserdam gevaren. Onderweg kwamen wij de Canicula tegen (zij hebben in maart nog een WVA-avond voor ons verzorgd). Op het YouTube filmpje van de Canicula kun je na 2 minuten onze Triton even op de Maas (Canicula naar de Oude Maas) zien varen. De haven van Alblasserdam hebben wij de andere dag onverwacht snel verlaten, want er was weer storm op komst. Storm wil je op dit soort water, zoals Noord, Dordtse Kil en Hollands Diep het liefst vermijden. In Lage Zwaluwe was het voor de laatste keer deze reis ook stormachtig weer. Verder hebben wij genoten van De Maas en de leuke plaatsen zoals Geertruidenberg, Heusden, Kerkdriel, Grave, Plasmolen en als je verder naar het zuiden de Maas op gaat zijn er nog veel meer leuke plaatsen en havens. Op dit soort water heb je alle ruimte, je moet wel heel goed achterom blijven kijken, want knotsen van vrachtschepen "vliegen" je voorbij. Ons verste punt op de Maas was Gennep in Noord-Limburg. Daar kwamen wij vrienden met hun boot tegen. Van daar uit zijn wij de Maas af gevaren tot Heusden. Via de mooie Andelse Maas zijn wij langs Slot Loevestein gekomen, de Merwede (of Waal) overgestoken op weg naar Gorinchem. Vandaar zijn wij via het Merwedekanaal in Vianen gekomen, waar wij onze tocht over de rivieren konden voortzetten. De Lek biedt mooie plaatsen aan, zoals Culemborg en Wijk bij Duurstede. Ook zijn wij in Wageningen geweest, al lig je daar wel erg ver van de plaats af. Inmiddels heet het water de Neder-Rijn en bij Arnhem gingen wij het hoekje om, De Gelderse IJssel af. Wat ga je vanaf de IJsselkop opeens snel naar beneden! Prachtige plaatsen zoals Doesburg, Zutphen en Deventer zijn ideale plekken om een of meerdere dagen te verblijven. De havenfaciliteiten zijn er heel goed. Met (vouw-) fietsen kun je er prachtige fietstochten maken.
De Amer.
Cuijck aan de Maas.
In Hattem hebben wij onze zoon met zijn gezin op de camping opgezocht en samen met onze zoon en kleindochters zijn wij naar Kampen gevaren, alwaar schoondochter haar gezin weer ophaalde. Men had geen behoefte om met het openbaar vervoer terug te reizen naar Hattem. De Hanzesteden langs onze route zijn een bezoek meer dan waard.
Gelderse IJssel.
Deventer.
Vanuit Kampen zijn wij via het eerder door mij beschreven Reevediep (Het Reevediep een aanwinst voor de watersport) naar de randmeren en naar Elburg gevaren. Ook op de randmeren zijn er prachtige plaatsen, met mooie havens en uitstekende voorzieningen. In een plaats als Elburg, zijn er prachtige sanitaire voorzieningen, inclusief douches, die voor eenieder die dat wil gratis te gebruiken zijn. Via plaatsen als Harderwijk en Spakenburg kwamen wij via het Markermeer in de Sixhaven in Amsterdam. Van hieruit, stap je zo op de gratis pont om over het IJ naar het Centraal station te varen. De huurboten van "Van der Laan" uit Woubrugge tref je hier veelvuldig aan.
De Sixhaven was onze laatste overnachtingsplek deze reis. De volgende dag zijn wij naar huis gevaren, alwaar wij de boot hebben uitgepakt, voordat wij hem naar ons plekje in de WVA-haven hebben gebracht.
De Reevesluis in aanbouw (in het Drontermeer.)
Harderwijk.
Op het water hebben wij ons dit jaar nooit onveilig gevoeld. Tijdens het varen heb je sowieso alle ruimte en is de 1,50 meter geen probleem. In het begin van het seizoen was al het sanitair gesloten en waren sommige havens compleet gesloten. De eerste keer dat wij in mei in Akersloot waren was alle sanitair gesloten, de tweede keer was eind juni, toen was het sanitair geopend en was het havenrestaurant ook geopend. Dit jaar hebben wij ongeveer 30 verschillende jachthavens bezocht voor overnachtingen. In vrijwel alle jachthavens zijn er Corona voorschriften en zijn er maatregelen getroffen. Het sanitair is vaak gedeeltelijk, om en om, beschikbaar. Er zijn desinfecterende middelen aanwezig en op de steigers geldt veelal de 1,50 meter regel. Ook hebben wij in een haven gelegen, waarbij personen die de haven uit lopen voorrang hebben op personen die de haven/ steigers op komen. Dubbel liggen was bijna overal taboe.
Rest ons, bij gunstig weer, begin oktober nog een tocht naar de winterberging in Sneek, waar wij de Triton zullen achterlaten.
De bemanning van de Triton,
Hanny en Albert Remmelts
10 september 2020