Hanny en ik zijn samen de gehele week havenmeesters en wij slapen op onze boot in de haven. Als ik om 07.30 onder de keurige douche vandaan kom, gaat de Nederlandse vlag in de mast, helaas is er nog geen vlaggenmast voor de WVA vlag, maar die komt vast als het terras is gerealiseerd.
De ramen van het havenkantoor gaan open en het screen aan de Oostzijde gaat naar beneden, zo wordt het havenkantoor aangenaam van temperatuur. Op onze boot ontbijten wij snel en om 08.00 uur gaat het hek en het vuilhek open, de havenlichten gaan op enkel rood. (De wind is gunstig deze week, er drijft geen vuil voor het hek, dus ik hoef dat niet op te ruimen.) vervolgens met de bezem over de steigers en eendenpoep en spinnenwebben weg halen. Even de toiletten controleren op de papiervoorraad, de clubruimte opendoen en ook hier enkele ramen openzetten. De dag kan beginnen.
Hanny gaat op één van de uitstekende havenfietsen naar de Herenhof om boodschappen voor het havenmeester echtpaar te doen, handig die fietstassen van de haven. Onze passanten maken ook regelmatig gebruik van deze leenfietsen.
Om ongeveer 09.30 wordt koffie gezet en in de loop van de ochtend komen enkele of soms vele leden en ook passanten gezellig een kopje koffie drinken. Wij hebben van te voren een voorraadje koekjes aangeschaft om bij de koffie en thee te kunnen uitdelen. Aan het einde van de zevendaagse havenweek was daar niets meer van over. De avondhavenmeesters blijken ook snoepers te zijn. Over de avondhavenmeesters zijn wij zeer te spreken alle avonden werden wij keurig op tijd rond 18.30 uur afgelost en dat is wel lekker als je al vanaf 08.00 uur s’morgens in de weer bent.
Gedurende de week komen en gaan de passanten onze haven in en uit. Enkele vrienden van ons weten dat wij havendienst hebben en komen hier voor een overnachting tijdens hun vakantiereis; gezellig. Andere passanten hebben van horen zeggen dat het bij de WVA goed vertoeven is en er zijn passanten die hier jaarlijks komen. Alle watersport-passanten zijn uitermate tevreden over de haven, de faciliteiten en over het nieuwe clubschip. Het ruime sanitair vindt men prachtig en wat te denken van de toiletten die zelfs de vieze luchtjes afzuigen voordat deze zich kunnen verspreiden. Van iedereen krijgen wij complimenten voor het keurig nette sanitair. De fietsen van de passanten laten zij s’nachts achterslot en grendel achter op het Weteringpad, daar is naast de Lis geen ruimte voor. Wij doen samen een volledige week van 7 dagen havendienst, dan is het ook fijn dat wij allebei de brug kunnen bedienen. Als een van beiden de brug bedient pakt de ander de passant aan, dat wordt zeer op prijs gesteld. Dat weten wij uit eigen ervaring, ook wij bezoeken ieder jaar veel passantenhavens.
Zoals gezegd, was ik benieuwd hoe het bedienen van de brug vanaf de nieuwe lage plek zou bevallen, ik zag daar tegenop. Het is even wennen, je moet goed op het beeldscherm met de vier pagina’s kijken, de snelle fatbikes vliegen voorbij voordat je er erg in hebt, voorzichtig zijn dus. Maar zoals men zegt: “Alles went, …….” Wij zijn zelfs enthousiast geworden over de nieuwe lage locatie. Je hebt nu goed en makkelijk contact met iedereen die de haven op- of afloopt. Zonder traptreden loop je naar de brug om passanten een plekje toe te wijzen. Je hebt direct contact met alles en iedereen die in of uitvaart. Ook met de vele voetgangers en fietsers die voor de brug staan heb je gemakkelijk contact en begrip voor het feit dat men even moet wachten. Er wordt heel veel gezwaaid naar fietsers, voetgangers en boten.
Wij hebben een week met fantastisch zomerweer, met temperaturen tot 30 graden Celsius en dan is het zelfs goed uit te houden in het havenkantoor. Het aantal brugopeningen op een mooie dag is ontelbaar, met name de bewoners varen af en aan. Met warme dagen is de brug het s’avonds zat, aan het eind van de dag komt de brug keer op keer onder luid gekraak en gepiep tot stilstand. De olie is door de zeer vele bewegingen waarschijnlijk bloedheet en erg dun geworden. Je ziet een oliespoor uit de pomp komen. De volgende morgen is de temperatuur iets lager en is het gekraak (voorlopig) over.
In de grote clubruimte is het goed vertoeven, ook hier even met screens en ramen de temperatuur dusdanig regelen zodat het aangenaam is, de airco’s hebben wij niet gebruikt. De komende periode zal nog aan de inrichting worden gewerkt, de akoestiek zal nog verbeteren en er zal vast nog wat meubilair bij komen. De grote schuifpui grenst nu nog aan een vlotje in het water, aan het eind van het vaarseizoen zal daar een mooi terras komen, opdat men gezellig buiten kan zitten, zoals voorheen op de oude Lis het geval was. Alles heeft tijd nodig en veel komt op de WVA-vrijwilligers neer. En tja, die willen zomers ook varen, even afwachten dus. Komt allemaal goed.
Wij hebben met veel enthousiasme deze havendienst gedaan. Vanzelfsprekend zijn er volgens ons nog wel enkele aandachtspunten, die zijn doorgegeven aan het verantwoordelijke bestuurslid.
Albert en Hanny Remmelts
22 juni 2025