Op Valentijnsdag vertrokken 50 WVA leden om klokslag negen uur met een luxe touringcar naar IJmuiden om de grootste zeesluis (in aanbouw) ter wereld te bewonderen.
De Visserijschool
In het IJmuider Zee- en Havenmuseum “De Visserijschool” werden wij onthaald met koffie, thee en heerlijke Sluisjes (Tompoezen). Onder leiding van 4 seniore gidsen werden alle geheimen van het museum prijsgegeven. Wist u dat het museum 90 vrijwilligers heeft, met een gemiddelde leeftijd van 74 jaar! Eén van de gidsen is zelfs ooit een WVA-lid van het allereerste uur geweest.
Op de historische scheepsbrug met uitzicht op de oude binnenhaven van IJmuiden werden de verschillen uitgelegd tussen magnetisch en een gyrokompas. Onze eigen stuurvrouw Jolanda stond vol vertrouwen aan het roer.
Boegbeeld
Het tragische verhaal met goede afloop van een schipbreuk van De Simon Bolivar uit Amsterdam met aan boord Antje Hoorn-Holkema, die met de handschoen met Jan Holkema op Curaçao was getrouwd. Antje werd in 1939 uit zee gevist door een Engelse trawler. En eind goed al goed, Antje kwam uiteindelijk toch bij haar man in Curaçao aan. De reddingboei is de stille getuige van de goede afloop.
Het verhaal van Antje
De mannen konden zich verkneukelen in de Motorenhal. De geweldenaren uit het nabije verleden stonden hier in volle glorie te glimmen. Gigantische motoren van onder andere Brons, Kromhout en Industrie staan hier opgesteld. De Industrie is toch wel Alphenstrots!
'Hichtec' Techniek van weleer.
Alphens trots!
Zo gingen de duikers in het verleden ten onder. Perslucht was er nog niet, vrienden moesten gewone lucht door een slang naar beneden pompen om de duiker in leven te houden. In iedere schoen zat 8 kilo lood en om zijn nek hing nog eens 13 kilo lood. Verzwaard met 39 kilo lood ging de duiker naar beneden. Helaas kwam niet iedereen levend meer boven water.
Schoenen van 8 kilogram per stuk.
Hier kregen wij een goed verzorgde lunch met heerlijke sandwiches. Onder het eten kon men gezellig bij kletsen en tevens een frisse neus halen op het na storm Ciara hoog opgewaaide strand van IJmuiden.
De (voor één dag) "vrijgezellentafel".
Bij het Sluis Haven Informatie Punt werden alle geheimen voor de grootste sluis ter wereld in aanbouw voor ons onthuld. Een sluis van 500 meter lang, 70 meter breed en 18 meter diep.
Artist impression.
De in Zuid-Korea gebouwde sluisdeuren van 72 meter zijn maar liefst 11 meter dik. Door een rekenfoutje loopt het project ongeveer twee jaar uit en zijn de kosten van €800 miljoen naar €1 miljard gestegen.
Zeer deskundige en leuke gidsen.
Wat een ongekend staaltje van Hollands Glorie wordt hier gerealiseerd. De gidsen waren zeer materie deskundig en konden alle vragen van de geïnteresseerde WVA’ers beantwoorden.
Een aandachtig en zeer geïnteresseerd publiek
Enkele korte filmfragmenten ondersteunden de presentaties over de noodzaak en de bouw op een prachtige wijze. Begin 2022 kunt u er met uw schip door heen varen. Mits dat schip groot genoeg is, anders gaat de jachtensluis voor u open.
Kijk voor meer informatie maar eens op de volgende websites van Open IJ:
Rijkswaterstaat projectenoverzicht: Bouw nieuwe grote zeesluis.
'Hightech voordeur' grootste schepen ter wereld in de maak.
De belangrijkste kengetallen.
Compleet onder de indruk van wat wij hier voorgeschoteld hebben gekregen, mochten wij ook nog even vanaf het dak het gigantische sluizencomplex bekijken.
Uitwaaien.
Na een SHIP-drankje om alle opgedane kennis te laten indalen vertrokken wij weer met de touringcar naar Alphen aan den Rijn.
Anneke deed nog een oproep aan de aanwezigen om zich in te schrijven voor de aankomende WVA-evenementen (KNRM, Canicula, Jeu de Boule). Vervolgens verwende Anneke de hele bus met een heerlijke Valentijn kersenbonbon.
Ben bedankte Anneke namens de vereniging voor de fantastische organisatie en deed een oproep voor een opvolger van Anneke. Het bestuur hoopt van harte dat zich een opvolger zal aanmelden, zodat wij ook de komende jaren weer van dit soort mooie evenementen kunnen genieten. En een Activiteitencommissaris staat er niet alleen voor. De overige bestuursleden spelen een actieve rol in de ondersteuning en communicatie via de website.
Uw verslaggever:
Albert Remmelts