Dieselbacterie in brandstoftank COBA

Verstopte brandstoffilters.

Het begint met vuile filters in juni 2023, dan denk je nog niet aan een bacterie want je hebt een boot met een ongeveer 5 jaar oude, door de vorige eigenaar vervaardigde, roestvrij stalen, brandstoftank. Wanneer er weer vuile filters zijn tegen het einde van het seizoen 2023 wordt het serieus want de motor valt er op stil dus ga je verder zoeken en ja hoor, alle symptomen van een bacterie in de gasolie. Vlokken en slijm. Wij zoeken een bedrijf die de brandstoftank kan reinigen en komen via onze verzekering uit bij Dieseltank-Reiniging.nl, waar wij 15 % korting krijgen omdat wij via EOC verzekerd zijn. Een offerte en een afspraak zijn snel gemaakt waarna wij de COBA aan het steiger voor de Lis mogen leggen i.v.m. de afstand van de wagen met materialen naar de werkplek en om met de pomp en filterinstallatie makkelijk naast de COBA en de brandstof vulopening te kunnen komen om de werkzaamheden uit te voeren. Zelf heb ik vooraf de betimmering en bank in de stuurhut verwijderd om goed toegang tot de tank te krijgen want er moeten mangaten gemaakt worden om goed in de tank te kunnen komen.

Dieseltank reiniging.

Op de bewuste dag komt er een auto van Dieseltank-Reiniging. Naast de COBA wordt een groot dekzeil op de steiger uitgelegd. Hierop komt de pomp en filterinstallatie te staan om te voorkomen dat er verontreiniging in het water kan komen. Ook wordt er een groot vat neergezet waarin de volle brandstoftank met de verontreinigde gasolie wordt over gepompt. Ongeveer 110 liter. Gaten worden geboord en met een decoupeerzaag worden de mangaten uitgezaagd. Hierna kan je op de gemaakte foto’s goed zien hoe de bacterie zich op de wanden en de bodem van de tank genesteld heeft en je schrikt van de hoeveelheid troep die er onder in de tank ligt. Al deze drab wordt apart uit de tank verwijdert en in een apart vat gedaan waarna het schoonmaken kan beginnen; borstelen, dweilen en met een bacterie dodend middel alles insmeren. Daarna weer foto’s van de schone tank en na het monteren van de twee mangat deksels, er bleek namelijk een slingerschot midden in de tank te zitten, de “schone” gasolie via de filter installatie weer terug in de brandstoftank gepompt met als toevoeging weer een bacterie dodend middel. Al met al ben je hiermee bijna een hele dag bezig.

Hoe kom je er aan?

Hoe komen wij aan deze bacterie? Om deze te laten groeien zijn water, warmte en een biocomponent (FAME) in de dieselolie nodig. Na demontage van de betimmering bleek de brandstoftank weliswaar mooi gelast te zijn maar zat de waterzak op een slecht bereikbare plaats. En werd daarom niet preventief elk jaar geleegd. Wij vulden de tank wel goed af voor de winter maar toch zat er best vrij veel water onderin. En de brandstofleiding naar de motor zit erg laag. (hoog in de waterzak) Mogelijk is er een concentratie onderin gekomen doordat er twee maal via een dikke tankstation slang was gebunkerd en wij zelf rustig met een overvulslang vanuit een jerrycan vulden. De smurrie is dan van de wanden gespoten. Er is in de warmste periode niet met de boot gevaren dus niet zo gek dat het in oktober was uitgedijd.

Hoe is het met uw boot? Voorkomen?

Volgens de deskundige kan een flink deel van de boten in onze haven deze bacterie ook hebben…..
Als je Acticide toevoeging gebruikt is dat prima. Realiseer je wel dat op alle websites van oliehandelaren de dosis staat vermeld met een EXTRA dosis voor de winterstalling. Eventueel dus maar een extra scheutje in je tank want een gewaarschuwd mens telt voor twee. Het was een dure les. Gelukkig zijn we positief over de verbetering aan de tank en zeker fijn te weten dat deze nu 100% schoon is.

Na het reinigen. 

De volgende dag opnieuw de brandstof filters vervangen, de motor ontluchten en starten, starten, starten. Het ontluchten moest meerdere keren gedaan worden voordat de motor weer lekker bleef lopen.  Na een goed uur proefdraaien was ook deze werkdag voorbij.

Als goede schipper ga je dan de dag daarna de betimmering weer in elkaar zetten, opruimen, schoonmaken en dan zit de klus er weer op. Alleen nog de jerrycan vuile gasolie met filters en poetsdoeken naar het afval station brengen.

Omdat wij op onze ligplaats geen zij-steiger hebben meteen van de nood een deugd gemaakt en de COBA lekker schoon geboend zodat zij er voorlopig weer even tegen kan.

Verslag van:

Frits en Joke de Vries eigenaren van de Coba
23 november 2023

 

Foto verslag.

20231107-009-ps

De dieselolie wordt uit de Coba gezogen en gefilterd.

20231107-001-psEr zijn twee mangaten in de tank gemaakt om de tank te kunnen reinigen.

20231107-002-ps

De 'sludge' op de bodem van de tank. (Foto is door mangat genomen.) 

20231107-003-ps

Zo ziet de door de bacterie verontreinigde sludge eruit. Dit verstopt de filters.

20231107-004-ps

Het schoonmaken van de tank.

20231107-008-ps

Alsmaar schoonmaken en uitzuigen.

20231107-014-ps

Na afloop zijn er degelijke en goed afgesloten deksels op de mangaten gemaakt. Er mag uiteraard geen diesel uit de tank in de boot kunnen lekken.

20231107-010-ps

Bovenaanzicht van de tank na het reinigen van de tank.

20231107-006-ps

Dicht bij de boot geparkeerd, vanwege de vele benodigde materialen.

Geplaatst door AR