De Oude Glorie.

De oude Glorie is een verenging van eigenaren van motorjachten die zijn gebouwd van voor 1945 en waarvan de schepen nog een authentieke uitstraling hebben, de eigenaren vertroetelen hun schepen en roepen in het voorbij varen, door het Groene Hart, nostalgische beelden op, de vloot bestaat uit Bakdek- en Kofferdekkruisers, Maaskruisers en het vlaggenschip, een Spitsgatsalonkruiser, waar ook de geschiedenis van het schip, het verhaal bijzonder maakt.

Het schip de Mr. P.L.F. Blussé is voor Provinciale waterstaat van Zuid-Holland in 1909 gebouwd, waarna de grootvader van de huidige eigenaar Peter van Latum er als schipper dienst deed, waarna de vader van Peter het weer van zijn vader overnam. Het heeft dienst gedaan tot in de zestiger jaren van de vorige eeuw, totdat Provinciale Waterstaat een nieuw schip in de vaart nam. Het schip is in particuliere handen gekomen. Een aantal jaren terug heeft Peter het motorschip de Blussé kunnen kopen en is dus nu de derde generatie als schipper van deze bijzondere Spitsgatsalonkruiser.

De vereniging heeft als doel, het in stand houden van ons varend erfgoed, gericht op de pleziervaart. Ook heeft de vereniging een eigen technische dienst, waar men terecht kan voor de meest uiteenlopende vragen met betrekking tot de schepen. De vereniging overlegt ook met overheden en gezaghebbende instanties, om die op de hoogte te houden van het varend erfgoed in ons land, vooral gericht op de motorpleziervaart.  Vanuit die basis organiseert zij ook diverse evenementen.

Actieve leden uit Zuid Holland hebben, in navolging van leden uit Groningen en Noord Holland, een tocht uitgezet, waarbij menig schipper en zijn of haar bemanning, uit andere provincies nooit had kunnen bevroeden, dat in ons groene hart nog zoveel bevaarbaar water voor handen is.

De Oude Glorie
Oude GloriePS

Historische pleziervaartuigen door ons Groene Hart.

Vanaf 8 tot en met 17 augustus 2016 voeren 11 historische pleziervaartuigen door ons groene hart.

De aankomst van de deelnemende schepen was zondag 7 augustus bij Jachthaven De Vlietopper gelegen aan het Rijn Schiekanaal ter hoogte van Voorschoten. Vandaar vertrokken we op maandag 8 augustus via de Vliet naar Leidschendam Bij Leidschendam ging het direct mis, één van de twee bruggen bij de sluis had een storing. Na ongeveer twee uur was het euvel verholpen, en voeren wij verder via Delft, de Schie en de Delfshavense Schie naar Jachthaven Blijdorp in Rotterdam.

 

Rotterdam
GHT 16 RotterdamPS

Door de Waterplanten naar Gouda.

Op dinsdag 9 augustus vertrokken we naar Jachthaven de Eendracht op de Rottemeren, deze dag ging via het Noorder Kanaal onder A 20 door, over de Rotte naar de Eendracht. Het is bijzonder om langs de snelweg met geluidsscherm te varen met aan de andere kant woonboten die aan de rand van Rotterdam liggen. De pubers werden voorop aan boord van de Blussé gezet zodat de stuurhut onder de vaste bruggen door kon.

Woensdag 10 augustus voeren we door de Hennepsloot naar Zevenhuizen, vandaar naar Nieuwerkerk aan de IJssel, deze verbinding was net gemaaid waardoor de losse waterplanten grote overlast vooral voor ons opleverde. Mijn Henny is 12 maal het water ingegaan om schroef en roer van waterplanten te ontdoen en bij Nieuwerkerk waar opnieuw een brug in storing lag en wij ook meer dan twee uur voor anker moesten, is zij alle schepen nog zwemmend afgegaan om hun schroeven te reinigen.

Van Zevenhuizen naar Nieuwerkerk werden we door twee brugwachters begeleid, die alle tussenliggende bruggen voor de groep openden, via de Hollandse IJssel voeren we naar Gouda, waar we aanmeerden midden in de stad, aan de Hoge en lage Gouwe,  vanwege al dat oponthoud duurde deze vaartocht, van morgens acht uur tot avonds kwart over zeven.

 

Gouda
GHT 10 (Gouda)PS

Langzaam aan door de sluizen naar Woerden en Nieuwkoop.

Twee dagen later, na een rustdag, om ook de deelnemers kennis te laten maken met het monumentale Gouda, vertrokken we op de vrijdag de 12de uit Gouda, varend over de Gouwe naar Alphen aan den Rijn, de Oude Rijn naar Bodegraven en bij Woerden de Grecht op waar we aankwamen zonder problemen en overnachten bij Watersportvereniging de Greft. Hier werden we hartelijk ontvangen.

De volgende ochtend zaterdag 13 augustus, vervolgden we de route naar de Woerdense Verlaat, waar we twee sluizen moeten passeren voor we de Nieuwkoopse plassen kunnen bereiken. Twee schepen per schutting, dus dat schoot niet op, maar haast is met zo’n tocht uit den boze. Hier legden we aan bij Jachthaven Akerboom, bijna in het centrum van Nieuwkoop. Hier waren plaatsen voor ons leeg gemaakt en door een artikel in “de Nieuwkoopse omroeper” kwamen er een aantal nieuwsgierige mensen even kijken en een praatje maken.

 

Nieuwkoop
GHT 5 NieuwkoopPS

Via Tolhuissluis en de Drecht naar Leiden.

Zondag 14 augustus keerden we terug naar de Woerdense Verlaat en weer maar twee schepen per schutting, rustig aan dus en tevens moesten wij (wij voeren de gehele toer achteraan) mensen die met hun sloep aankwamen duidelijk maken, dat ondanks de wachttijd achter aansluiten de regel is.

Na contact met de sluiswachter door deze sloepschipper, koos hij eieren voor zijn geld en sloot hij gewoon achteraan. Vanaf deze sluis, via de prachtige Kromme Mijdrecht naar Uithoorn en naar bakboord de Amstel op tot de Tolhuissluis, stuurboord de Drecht op, richting Leimuiden, langs Oude Wetering naar de ringvaart, via de Westeinderplas, naar Watersportvereniging Nieuwe Meer, in Aalsmeer. Dit was een lange tocht maar zeker de moeite waard. Het weer en de natuur waren om te genieten

Op maandag 15 augustus gaan we terug over de Ringvaart van de Haarlemmermeer naar de Kaag en leggen aan in Leiden aan het Ankerpark. We blijven hier ook een nacht extra over. In Leiden kregen de deelnemers een lopende rondleidingen van onze echte Leidenaar Henk. De volgende dag werden we getrakteerd met een varende rondleiding door Peter de Groot met zijn lage bakdekker, “de Fuut” om kennis te nemen van de historie van deze monumentale stad.

 

Leiden
Ankerpark LeidenPS

Schippersmaaltijd.

Woensdag de 17de vertrekken voor een laatste korte tocht naar ons startpunt De Vlietopper, waar we ‘s avonds als afsluiting getrakteerd werden op een schippersmaaltijd.

Een aantal deelnemende schippers heeft aangegeven nog eens terug te komen in ons prachtig en ruim bevaarbare Groene Hart.

Hans van der Horst

Schipper Excelsior.

De Excelsior
ExcelsiorPS