17 AUGUSTUS 2015
MET DE WETTERWENTE NAAR BORKUM (ingezonden door Hendrik Heidinga)
We zijn naar Borkum geweest met de Wetterwente. Hoewel de weersverwachtingen heel divers waren, wisselende windrichtingen, soms weinig wind, vaak veel wind en één keer zelfs een storm tot windkracht 10.
In Stavoren lagen we in de hitte van bijna 30 graden op vrienden te wachten. Toen die arriveerden zijn we samen naar Texel vertrokken, via Den Oever. Dat was een fijne zeiltocht met lekker weer en goede wind
De vertrektijden hadden we zo gekozen dat we de stroming op de Waddenzee grotendeels in dezelfde richting ging. Alleen de laatste paar mijl vlakbij Texel hadden we de stroom tegen. In de haven was gelukkig voor beide boten een plaats te vinden.
Op Texel zijn veel schapen en ook andere dingen die leuk zijn voor toeristen. Fietsen op Texel is een aangename bezigheid, je ziet van alles. Onze vrienden gingen na een paar dagen verder naar Vlieland.
Maar omdat de haven op Vlieland vol zou zijn en er veel wind op komst was, zijn wij op Texel gebleven. Gelukkig konden ze een plaatsje vinden in de haven van Vlieland en bleven daar toen een tijdje, omdat het hard woei. In dezelfde tijd bleven wij op Texel.
Wij zeilden op een mooie dag via Kornwerderzand naar Makkum. Onze vrienden kwamen daar vanuit Vlieland. Zij gingen met een zeilclub van hun botenmerk op stap, en in Makkum hebben we elkaar een prettige zeiltocht toegewenst. Omdat de weersverwachting voor de komende dagen nogal woest was, zijn we maar door Friesland naar Lauwersoog gegaan. Dat is dan een tocht op de motor. Op het Sneekermeer zagen we een aantal Skûtsjes zeilen, maar die zouden niet meedoen aan de Skûtsjesilen wedstrijden.
In Jirnsum bekeken we alle veranderingen ten opzicht van 50 jaar geleden. Vrijwel alle winkels waren weg, de oude hoofdweg was smaller geworden en heel veel scheeps-bezigheden waren er gekomen. Scheepswerven, jachthavens, heel veel particuliere aanlegsteigers enzovoorts.
Via Leeuwarden met de bijzondere Slauerhofbrug, volgen we de staande masten route in de richting van Dokkum.
Halverwege is er in Burdaard een supermarkt, direct aan de Dokkumer Ee. Dat is heel praktisch. We leggen aan , lopen 10 meter en zijn in de supermarkt en na het inkopen hoeven we de spullen niet een heel eind te sjouwen. Heel leuk op die manier.
Op het Lauwersmeer zijn we eerst naar Oostmahorn gegaan. In de jachthaven, aan de andere kant van de steiger waar we lagen, lag een opvallend schip. Een dag later spraken we met de eigenaar en die liet ons zijn opmerkelijke zeilboot zien en gaf een uitgebreide uitleg over het schip. Het is een nieuw, duurzaam jachtontwerp, zodanig gebouwd dat er geen dieselmotor in zit. De twee schroeven worden door elektromotoren aangedreven en tijdens het zeilen fungeren de elektromotoren als dynamo’s om de accubank weer te laden. Verder zijn er zonnepanelen en is het energieverbruik in de boot zo ontworpen dat het verbruik zo laag mogelijk wordt gehouden. Het resultaat is dat de boot altijd elektrisch kan varen, zeilen en nooit diesel hoeft te tanken. De eigenaar, Peter Hoefnagels, is van plan er een wereldreis mee te maken. Meer informatie zie : www.duurzaamjacht.nl
In afwachting van beter weer in Lauwersoog, zijn we een dagje naar Schiermonnikoog gegaan. Niet met de eigen boot, want de jachthaven op Schiermonnikoog is te ondiep voor ons. Met de veerboot op en neer. Op het eiland een fiets gehuurd. Er kwamen meer dan honderd mensen van de boot, die een fiets gingen huren in de haven. Fietsen over het eiland, langs de dijken, strand, dorp, vuurtoren, bos, heide over fietspaden met harde wind. Een leuke dag.
De weersverwachting werd iets beter. En de zeestroming liet ons besluiten om ’s morgens om zes uur uit Lauwersoog te vertrekken. Toen we de voorbereidingen ’s morgens om half zes deden bleken er nog 6 zeilschepen bezig te zijn met voorbereidingen. Een gezelschap van de Toerzeilersvereniging ging ook naar Borkum, het eerste waddeneiland in Duitsland.
Op Borkum spraken we met hen. Hun doel was de Oostzee en na drie weken weer terug in Nederland. Vanaf Borkum gingen ze een nacht lang doorzeilen naar de ingang van het NoordOostzeekanaal in de Elbe.
Wij bleven een paar dagen op Borkum, maakten een tocht over het eiland met een huifkar met twee paarden. Een leuke route over wegen en paden waar deels geen auto’s of fietsen over kunnen. Een heel verrassingsvolle tocht.
Door de slecht weersverwachtingen gingen we met de boot naar Delzijl en vandaar via Groningen en Lauwersmeer in de richting van Dokkum. Daar doorstonden we de harde storm die langskwam. De boot lag met veel extra meerlijnen aan de wal. De hele tijd werd de boot scheef gedrukt door de harde wind.
Daarna via Leeuwarden naar Harlingen. Daar bleven we weer een aantal dagen, ook om op beter weer te wachten. We zijn daar bij een “scheepswerf” wezen kijken. Ze bouwen daar de houten zeilboot na, die in 1596 op Nova Zembla vast kwam te zitten in het ijs. Heel leuk om te zien. Het zal nog wel een paar jaar duren voordat ie klaar is, maar dan kan je er vanuit Harlingen dagelijks een tochtje mee maken.
De weersverwachting werd beter : morgenochtend eerst windkracht 5 en afnemend naar 3 met een richting schuin achter de route. Aan het eind van die ochtend zijn we vertrokken uit Harlingen. Het was hoog water zodat in de geul naar Kornwerderzand de diepte voldoende was en de stroom ons ook voortstuwde. Een lekker tochtje over een drukke Waddenzee. De sluis in Kornwerderzand nam een paar uur tijd. Verder over het IJsselmeer naar Medemblik, onze zomerhaven. Maar de wind nam niet af. Het bleef windkracht 5 soms 6 tot aan Medemblik. We zeilden met alleen fok en bezaan ruim 6 knoop op ruw water, een heerlijke tocht.
Hendrik Heidinga